2016. már 21.

Harbinról 6+1! :)

írta: ZhenQiao!

Mivel a tél folyamán két helyen is dolgoztam, így a megszokott, kínai életem folyamán hőn szeretett téli szünet most elmaradt. Dolgozóknak hivatalosan cégtől függően 1-2 hét szünet van a kínai új év alkalmával, nekem egy hét volt, amikorra egy harbini kirándulást szerettünk volna megejteni. Azonban köztudott, hogy az ünnepek alkalmával nem túl ajánlott az utazás, hiszen minden kínai ekkor kell útra, vagy utazni vagy családot látogatni, így végül elvetettük a kirándulás ötletét, és otthoni pihenést, szórakozást terveztünk be. Azonban a jégszobor fesztivál nagyon csábított, így egyik hétvégén hirtelen ötlettől vezérelve szabit vettem ki és egy hosszú hétvégés kirándulásra mentünk Harbinba.

A városról 6+1 pontba a hasznos tudnivalók, érdekességek:

1.) Észak- Kínában Heilongjiang tartomány legnagyobb városa, székhelye. Kína 8. legnépesebb városa, északi kereskedelmi központja, illetve a top turisztikai városok közé sorolt sok külföldi és kínai turista által választott célpont. Orosz stílusa és a jégfesztivál miatt lett a mi kirándulásunk helyszíne is. Közel van az orosz és észak-koreai határhoz.

2.) Állítólag a helyi beszéd áll legközelebb az általunk tanult hivatalos putonghuához. Bár én helyieket nem hallottam a harbini dialektussal beszélni, de az emberek putonghuája, kiejtése tényleg messze a legjobb, amit valaha hallottam. A taxisofőrtől kezdve, a takarítón keresztül a hotelig mindenki fülkímélő kiejtéssel beszéli a mandarint.

3.) Szibériai (harbini) hideg. Átlagos -30 fok hőmérséklettel télen. Asszem amikor mi voltunk ott, akkor hideg rekord dőlt és -38 volt a hőmérséklet. Számomra erősen súrolta az elviselhetetlen ideg határát. Aki fázós, annak ajánlott professzionális, speckó dolgokkal készülni. Bár én készültem sapkával, sállal, kesztyűvel és vastag ruhával, nagykabáttal mégis elképesztően fáztam. Kabát alatt 5 felső, nadrág alatt a cicanadrág mintha nem is lett volna, így nagy nehezen még az aludni vitt nadrágomat is begyömöszöltem a nadrág alá. Mondanom sem kell, hogy elég vicces látványt nyújtottam. De valamit valamiért. Az arcunkból csak a szem rész látszott ki, ami félóra séta után szintén jégcsapokat növesztett a szempillánkon és szemöldökön.

4.) Kína, illetve Távol-Kelet Moszkvájának nevezik. Oroszországhoz közel fekszik, így a két ország közötti kereskedelemnek is központja a város, sok orosz betelepülővel a történelem folyamán, így erős orosz behatással alakult ki a város mai képe. Rengeteg az európai, orosz stílusú épület, orosz történelemnek emléket állító emlékművek, terek, illetve rengeteg orosz étterem, pékség, boltok és mindenhol orosz feliratok láthatóak a városban.

Pl. ez a gyönyörű orthodox Szent Szófia Katedrális.

Rengeteg európai stílusban épült épület található még a Zhongyang Roadon is, ami szintén a turisták által kedvelt helyszín. Tele kínai, orosz éttermekkel, kirakodóvásárral és persze plázákkal. Plusz télen jégszobrok.

Orosz csokik, finomságok :) Na meg kínaiak is.

5) Mit lehet itt enni? A fent említettekből következően rengeteg az orosz és kínai étel. Mi kínait ettünk csak, meg helyi koreait.

Utcai ételekből ezt a füstölt kolbász ajánlják sokan, meg is található bárhol a városban. Európai, orosz (minden árus mást mond) recept alapján készül, finomabb és ehetőbb is, mint a kínai kolbász.

Tanghulu fagyott formában. (cukormázba mártott hurkapálcikára felhúzott gyümölcs)

A cseresznyétől kezdve az eperig minden megtalálható, aranyban mérik az árát sajnos, de megéri kipróbálni.

MaSongEr - orosz jégkrém. Nagyon finom. Kínai szerint egynek elmegy, a külföldiek nem bírnak róla leszokni. :) -30 foknak köszönhetően nem kell hűtőbe tartani, egy dobozból árulják az utcán. :D

JiangZhi Kele - Gyömbéres kóla, melegen. :)

Felmelegedésre tökéletesen alkalmas. :)

Éééés a jól ismert Guo Bao Rou, jobb oldali jól ismert étel ott harbini különlegességként reklámozott. Szintén megkóstolandó. A Szent Szófia templommal szemben van egy Chunping nevű étterem, ami főleg pita szerű kenyérre specializálódott, de más ételük is van persze. A guobaorou és a yuxiangrousi isteni volt.

6.) Harbint a második város, ahol Kínában a legtöbb koreai éttermet, étkezdést, boltot láttam Qingdao után. Egy különbséggel. Itt nem csak a dél-koreaiakra koncentrálnak. Kínában északon található egy etnikai kisebbség, a chaoxianzu, akik bár kínaiak de koreai hagyományok szerint élnek, esznek, illetve koreai nyelven beszélnek. A legtöbb itteni koreai étterem általuk és "értük" van. Rengeteg a máshol nem látott koreai franchise étterem is, mindenféle finomsággal. Azonban az ízek természetesen nem egyeznek a dél-koreaival, vagy a Qingdao-ban találhatóval. A chaoxianzu mellett a legmeglepőbb azonban az Észak- Korea közvetett, vagy közvetlen jelenléte. Több éttermet is láttam észak-koreaiként hirdetve, illetve több bevásárló központban a dél-koreai sztárokkal teli reklámplakátok mellett több helyen látható volt Kim Dzsong Un "kedves vezér" képe is. No comment.

+1 A legfontosabb: a Jég és Hó Fesztivál, szobor faragóverseny és kiállítás. :) Télen Kínában kötelező és kihagyhatatlan. :)

2016-ban rendezték meg a 32. kiállítás, mely 4 fő helyszínen és sok kisebb helyen állít lélegzetállító jég és jó kreálmányokat a látogatók elé.

Mi két kiállítást látogattunk meg, melyekre jegyeket kellett venni (300 yuan körül volt/kiállítás), külön jegyeket kell venni rá. Mind két kiállítás a TaiYang Dao-n található. Illetve a Zhongyang Central streeten is megnéztük a kiállított jég és hócsodákat.

Az Harbin Ice Festival esti órákban ajánlott, mivel kivilágítva a legszebb. Hatalmas területen elképesztően óriási, gyönyörű jégből felépített csodák várják minden évben a látogatókat. A kiállítás január elejétől február végéig van, amikor a rettentő hideg ellenére rengeteg ember látogat el a városba a jégkiállítás miatt. Az egész egy nagy kihívás volt nekem, mivel alapból nem szeretem a hideget, így a -30 fok elviselése komoly nehézséget okozott. A kiállítás területén még hidegebb volt a sok jég miatt, így több órába tellett mire végig jártuk az egész kiállítást. Szerencsére több melegedő hely van, ahova 10-15 percenként bemenekültünk felmelegedni, teát kávét és egy két apróságot venni. Figyelem egy pohár tea 30 RMB-be fáj, ami nem kevesebb 1200 Ft-nál..

Minden évben más téma alapján építik fel a kiállítást.

A második helyszínen nemzetközi és nemzeti hószobor faragó versenyt láttunk, illetve a Harbin International Snow and Ice Art Expot.